Content Copyright!
Υπάρχουν Αθώα Λαθάκια
Προς Αποκάλυψη!

SALAMINA ARGOSARONIKOS GREECE

Salamina
Σαλαμίνα

Σαλαμίνα νησί μεγάλο, με μεγάλο αριθμό κατοίκων. Σαλαμίνα με μεγάλο αριθμό (ρεκόρ) επισκεπτών αφού είναι δίπλα στην Αθήνα. Σαλαμίνα με το 24ωρο πορθμείο και το Ναύσταθμο. Σαλαμίνα με πράσινο και κορυφές. Σαλαμίνα με Ελληνική ιστορία και την ναυμαχία που ίσως άλλαξε την πορεία της ιστορίας. Σαλαμίνα με σκουριασμένα πλοία στο νερό και με σκουριασμένη ιστορία στη στεριά.

Η Σαλαμίνα είναι γνωστή από την αρχαιότητα και ως Κούλουρη. Είναι το μεγαλύτερο νησί του Σαρωνικού κόλπου και το πιο κοντινό στις ακτές της Αττικής. Βρίσκεται ΒΔ του Σαρωνικού κόλπου και έναντι του κόλπου της Ελευσίνας. Πρωτεύουσά της είναι η ομώνυμη πόλη. Εχει πληθυσμό 39220 κατοίκους, έκταση 95 τετραγωνικά χιλιόμετρα και είναι το νησί με την μεγαλύτερη πυκνότητα μόνιμου πληθυσμού στη Ελλάδα. Κατά την θερινή περίοδο ο πληθυσμός της Σαλαμίνας σημειώνει τεράστια αύξηση, καθώς υπολογίζεται κοντά στις 280000 κατοίκους.

Η Σαλαμίνα είναι η πατρίδα του ομηρικού Βασιλιά Αίαντα του Τελαμώνιου και του τραγικού ποιητή Ευριπίδη. Εγινε διεθνώς γνωστή από την ομώνυμη Ναυμαχία που συνέβη το 480 πΧ ανάμεσα στους Ελληνες και στην Περσική Αυτοκρατορία, το αποτέλεσμα της οποίας ήταν η νίκη των Ελλήνων και το οριστικό τέλος στα σχέδια των Περσών να εξαπλωθούν στην Ευρώπη. Στη Σαλαμίνα ο μεγάλος νεοέλληνας ποιητής Αγγελος Σικελιανός έμεινε σε ένα σπιτάκι από το 1933 έως το 1950 απέναντι από το Μοναστήρι Παναγίας Φανερωμένης. Ο θρυλικός αγωνιστής της Ελληνικής Επανάστασης, Γεώργιος Καραισκάκης είχε το στρατηγείο του στην παραλία της Σαλαμίνας, προστάτης του ήταν ο Αγιος Δημήτρης για αυτό και τελευταία του επιθυμία ήταν να ταφεί στο νησί. Στις ΒΑ ακτές της νήσου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις του Ναυστάθμου Σαλαμίνας.

Σύμφωνα με τη μυθολογία, το νησί πήρε την ονομασία του από τη νεράιδα Σαλαμίνα που είχε πατέρα τον θεό Ασωπό, μητέρα την Μετώπη, αδελφή τη νεράιδα Αίγινα και σύζυγό το θεό της θάλασσας Ποσειδώνα. Το όνομα Σαλαμίς μαρτυρείται ήδη στο ομηρικό έπος. Κατά την αρχαιότητα και σύμφωνα με το ιστορικό γεωγράφο Στράβωνα η Σαλαμίνα ήταν γνωστή με τις ονομασίες Σκιράς (από τον ήρωα Σκίρο) Πιτυούσα (πίτυς πεύκο) από τα πολλά πεύκα που υπήρχαν και Κυχρεία από τον Κυχρέα, ο οποίος ήταν γιος της νεράιδας Σαλαμίνας . Ο Κυχρέας έγινε ο πρώτος μυθικός βασιλιάς της Σαλαμίνας, όταν την απάλλαξε από έναν φοβερό δράκοντα, που την καταδυνάστευε και λεηλατούσε. Αλλες παραδόσεις συνδέουν τον Κυχρέα με ένα ιερό φίδι, που βοήθησε τον Ελληνικό στόλο κατά τη διάρκεια Ναυμαχίας της Σαλαμίνας, προκαλώντας σύγχυση στα Περσικά πλοία.

Το νησί είναι επίσης γνωστό ήδη από την αρχαιότητα και με την ονομασία Κούλουρη, που προέρχεται από το ακρωτήριο Κόλουρις άκρα (σήμερα Πούντα), στο οποίο ήταν χτισμένη η αρχαία πόλη και το λιμάνι του 4ου αιώνα πΧ Σύμφωνα με τον Σπυρίδωνα Λάμπρο, το όνομα Σαλαμίνα δεν είναι Ελληνικό. Το συναντάμε και στην Κύπρο (στην ομώνυμη πόλη κράτος Σαλαμίνα Κύπρου) την οποία ίδρυσαν άποικοι με αρχηγό τον Τεύκρο. Επίσης, το γεγονός ότι στο νησί συναντάμε την λατρεία του Δία Επικοίνιου (Ba Al Shalam) και η θέση του νησιού απέναντι κόλπου ξηράς, γίνεται φανερό ότι έχει σημιτική ρίζα και σημαίνει ειρήνη και τόπος ειρήνης.

Στους αρχαιότατους χρόνους το νησί υπήρξε αυτόνομο Μυκηναικό Βασίλειο με Βασιλείς από τον οίκο των Αιακιδών (ο Αιακός ήταν μυθικός βασιλιάς της Αίγινας γιος του Δία και της νεράιδας Αίγινας) Γνωστός Βασιλιάς αυτού του οίκου ήταν ο Τελαμώνας, γιος του Αιακού. Σύμφωνα με τη μυθολογία, ο Τελαμώνας έφυγε από την Αίγινα, διότι είχε δολοφονήσει τον ετεροθαλή αδερφό του Φώκο και πήγε στη Σαλαμίνα, όπου νυμφεύτηκε την κόρη του Κυχρέα, Γλαύκη και έγινε βασιλιάς της Σαλαμίνας. Από το γάμο τους δεν απέκτησαν παιδιά. Μετά τον θάνατο της Γλαύκης, ο Τελαμώνας νυμφεύτηκε δύο γυναίκες, την Ερίβοια και την Ησιόνη. Με την πρώτη απέκτησε τον Αίαντα που σημαίνει αετός, ενώ με τη δεύτερη τον Τεύκρο. Στον Τρωικό πόλεμο, ο Αίαντας έλαβε μέρος με 12 καράβια μαζί με τον Τεύκρο. Μετά το θάνατο του Αίαντα στην Τροία, ο Τεύκρος γύρισε στη Σαλαμίνα, αλλά οργισμένος και θυμωμένος ο πατέρας του Τελαμώνας, τον έδιωξε από το νησί, γιατί δεν εκδικήθηκε το χαμό του αδερφού του και δεν έφερε τα λείψανά του στην πατρίδα του. Ο Τεύκρος με τους συντρόφους του έφτασε με πλοία στις ανατολικές ακτές της Κύπρου, όπου και ίδρυσε πόλη, την οποία και ονόμασε Σαλαμίνα εις μνήμη της γενέτειράς του. Η πόλη αυτή μετέπειτα ονομάστηκε Κωνσταντία και βρίσκεται περίπου στον χώρο της σημερινής κατεχόμενης Αμμοχώστου.

Η αυτονομία της νήσου Σαλαμίνας καταργήθηκε, όταν ο Φιλαίος (Φίλαιος) εγγονός του Αίαντα και γιος του Ευρυσάκη, παρέδωσε το νησί στην κυριαρχία των Αθηναίων. Για την πράξη του αυτή, οι Αθηναίοι τον αναγνώρισαν ως Αθηναίο πολίτη. Η Σαλαμίνα ανήκε στους Μεγαρείς, από το 640 πΧ έως το 570 πΧ Την περίοδο εκείνη ο Αθηναίος νομοθέτης Σόλωνας έγραψε την πολεμική ελεγεία με τίτλο Σαλαμίς, με απώτερο στόχο να διεγείρει τον πατριωτισμό των συμπολιτών του, ώστε να ανακαταλάβουν το νησί. Τελικά και μετά από εικοσαετή πόλεμο, μεταξύ Αθηναίων και Μεγαρέων, η Σαλαμίνα περιήλθε εκ νέου στην κυριαρχία των Αθηναίων μέχρι το έτος 318 πΧ

Η ναυμαχία της Σαλαμίνας διεξήχθη στις 22 Σεπτεμβρίου του 480 πΧ μεταξύ των αρχαίων Ελληνικών πόλεων κρατών και της Περσικής Αυτοκρατορίας. Αποτέλεσε σημαντική σύγκρουση της δεύτερης περσικής εισβολής στην Ελλάδα, η οποία άρχισε το 480 πΧ Στη μάχη των Θερμοπυλών, η οπισθοφυλακή των Ελλήνων διαλύθηκε, ενώ στη ναυμαχία του Αρτεμισίου οι Ελληνες υπέστησαν βαριές απώλειες και υποχώρησαν μετά την ήττα στις Θερμοπύλες. Αυτό επέτρεψε στους Πέρσες να καταλάβουν τη Βοιωτία και την Αττική. Οι Σύμμαχοι ετοιμάστηκαν να υπερασπιστούν τον Ισθμό της Κορίνθου καθώς ο στόλος αποσύρθηκε στο κοντινό νησί της Σαλαμίνας. Παρά την αριθμητική υπεροχή του αντιπάλου, ο Θεμιστοκλής έπεισε τους Έλληνες συμμάχους να ξαναντιμετωπίσουν σε μάχη τον Περσικό στόλο, με την ελπίδα ότι η νίκη θα απέτρεπε περαιτέρω θαλάσσιες επιχειρήσεις κατά της Πελοποννήσου. Ο Πέρσες βασιλιάς Ξέρξης Α ήταν επίσης αποφασισμένος για την τελική σύγκρουση.

Ως αποτέλεσμα του τεχνάσματος του Θεμιστοκλή, ο Περσικός στόλος έπλευσε για τα στενά της Σαλαμίνας και προσπάθησε να κλείσει και τις δύο εισόδους. Στον περιορισμένο χώρο των στενών της Σαλαμίνας οι μεγάλοι αριθμοί των Περσικών πλοίων ήταν πρόβλημα, καθώς τα πληρώματά τους δεν μπορούσαν να πολεμήσουν με ελιγμούς. Αξιοποιώντας την ευκαιρία, ο Ελληνικός στόλος διαμορφώθηκε σε μια γραμμή και πέτυχε σημαντική νίκη, καταστρέφοντας 300 περσικά πλοία. Ως αποτέλεσμα ο Ξέρξης υποχώρησε στην Ασία με το μεγαλύτερο μέρος του στρατού του και τον επόμενο χρόνο, τα απομεινάρια του Περσικού στρατού ηττήθηκαν αποφασιστικά στη μάχη των Πλαταιών.

Οι μάχες στη Σαλαμίνα και στις Πλαταιές σηματοδότησαν την αρχή της νέας φάσης των Ελληνο Περσικών πολέμων, οι Ελληνικές πόλεις άρχισαν την αντεπίθεση. Μερικοί ιστορικοί πιστεύουν ότι σε περίπτωση Περσικής νίκης θα σταματούσε η ανάπτυξη της Αρχαίας Ελλάδας, καθώς και του δυτικού πολιτισμού, και οδηγούνται στο συμπέρασμα ότι η Σαλαμίνα ήταν μια από τις πιο σημαντικές μάχες στην ανθρώπινη ιστορία.

Το 318 πΧ η Σαλαμίνα καταλήφθηκε από τους Μακεδόνες και συγκεκριμένα από τον Κάσσανδρο, έναν από τους επιγόνους του Μ Αλεξάνδρου. Αρκετά χρόνια αργότερα, το 229 πΧ ο αρχηγός της Αχαικής Συμπολιτείας, Αρατος, την παρέδωσε εκ νέου στους Αθηναίους. Από τότε η Σαλαμίνα ακολούθησε, κατά κανόνα, την τύχη της Αθήνας και της υπόλοιπης Ελλάδας σε όλες της φάσεις της πολυκύμαντης ιστορίας της.

Ρωμαική ΠρωτοΒυζαντινή περίοδος (2ος πΧ – 7ος μΧ) Σύμφωνα με τον περιηγητή της αρχαιότητας, Παυσανία, στην εποχή του (τέλη του 2ου μΧ) η αρχαία πόλη της Σαλαμίνας (σημερινά Αμπελάκια) είχε εγκαταλειφθεί καθόσον ο ίδιος διαπίστωσε ερείπια στην αγορά της. Οι κάτοικοι που την εγκατέλειψαν, εγκαταστάθηκαν σε άλλα σημεία του νησιού. Από τα υπάρχοντα αρχαιολογικά στοιχεία της Σαλαμίνας, τεκμαίρεται η ύπαρξη δύο οικισμών κατά τη διάρκεια αυτής της χιλιετίας, ενός στη νότια πλευρά εκεί όπου σήμερα ευρίσκεται το χωριό Αιάντειο και ενός άλλου στη βόρεια πλευρά στη θέση, όπου είναι η σημερινή πόλη της Σαλαμίνας. Αξιομνημόνευτο είναι το γεγονός ότι, επί εποχής Ιουστινιανού (527 – 565) η Σαλαμίνα κατατασσόταν μεταξύ των πόλεων της Βυζαντινής αυτοκρατορίας.

9ος – 12ος Χαρακτηριστικό στοιχείο αυτής της περιόδου αποτελεί, όχι μόνο για τη Σαλαμίνα αλλά και για όλο τον Ελλαδικό χώρο, η ύπαρξη τοπικών δυναμικών αρχόντων γαιοκτημόνων, που εκμεταλλεύονταν τη γη, δημιουργώντας τοπικούς χώρους εξουσίας, η οποία είτε τους αποδόθηκε με αυτοκρατορική παραχώρηση (πρόνοιες) είτε οι ίδιοι την οικειοποιήθηκαν με άλλο τρόπο.

13ος – 14ος Μετά το τέλος της Δ Σταυροφορίας (1202 – 1204) και την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους, η Σαλαμίνα περιήλθε στην κυριαρχία των Βενετών και το έτος 1294 παραδόθηκε από το Γκυ Β Ντε Λα Ρος στον άρχοντα της Ευβοίας, τον Βονιφάτιο από τη Βερόνα. Στην περίοδο εκείνη ανάγεται το κτίσιμο του αρχικού ναού της Παναγίας Φανερωμένης. Στη συνέχεια, και κατά τη διάρκεια του 14ου αιώνα, η Σαλαμίνα περιήλθε διαδοχικά στην κυριαρχία των Καταλανών (1311) της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας (1319) των Καταλανών εκ νέου (1350) και του Φλωρεντινού οίκου των Ατσαγιόλι (1388) Στα τέλη του 14ου αιώνα αποικίστηκε από Αρβανίτες.

15ος – 19ος Λίγα χρόνια μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τον Μωάμεθ Β (1453) οι Τούρκοι κυρίευσαν τη Σαλαμίνα (1462) Επί Τουρκοκρατίας, η κοινωνική και οικονομική ζωή ατόνησε στη Σαλαμίνα, που αποκαλείται έκτοτε Κούλουρη. Τα ιστορικά στοιχεία για τα πρώτα διακόσια χρόνια αυτής της περιόδου (1450 – 1650) είναι ελάχιστα έως ανύπαρκτα.

Στα μέσα του 17ου αιώνα επισκέφθηκαν τη Σαλαμίνα δύο σημαντικές προσωπικότητες. Το 1640 ο Μεγαρίτης θεοσεβής Λάμπρος Κανέλλος (μετέπειτα Οσιος Λαυρέντιος) ο οποίος το 1682 επανίδρυσε, ή κατα άλλους ανακαίνισε, το καθολικό της Μονής Φανερωμένης και το 1674 ο Αγγλος πρόξενος Τζίν Σιρόντ. Ο τελευταίος, σε σχετική έκθεσή του, έγραφε: Επάνω στο νησί υπάρχουν τρία χωριά: το ένα ονομαζόμενο Κούλουρη (σημερινή πόλη Σαλαμίνας) το άλλο Μητρόπολη (πρόκειται περί του Αιαντείου) και το Αμπελάκι. Σε όλο το νησί δεν υπάρχουν παρά εξακόσιες ψυχές, εν μέρει Έλληνες εν μέρει Αρβανίτες.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1688 ο Ελληνικός πληθυσμός της νήσου ενισχύθηκε με την αναγκαστική μετακίνηση Αθηναικών οικογενειών από την Αθήνα προς τη Σαλαμίνα, λόγω της παρουσίας σε ολόκληρη την Αττική των Ενετών με επικεφαλής το Φραγκίσκο Μοροζίνη. Η μετακίνηση αυτή έδωσε πνοή ανάπτυξης και προόδου στο νησί, δημιουργώντας κατα αυτό τον τρόπο τις προϋποθέσεις για τη συμμετοχή της Σαλαμίνας στα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δρώμενα εκείνης της εποχής.

Μιας εποχής, όπου οι δραστηριότητες του νεοελληνικού διαφωτισμού οδήγησαν στην πνευματική αφύπνιση του Ελληνικού γένους, που είχε ως αποτέλεσμα την επανάσταση του 1821 και την απελευθέρωση των Ελλήνων από τον Οθωμανικό ζυγό. Απόρροια αυτής της ανάπτυξης ήταν η Σαλαμίνα, κατά τη διάρκεια του 18ου αιώνα, να διαθέτει αρκετά μικρά πλοιάρια. Πολλά απο αυτά έλαβαν μέρος στην Ελληνική επανάσταση του 1769 – 1770 που εκδηλώθηκε μετά από υποκίνηση των Ρώσων και έμεινε γνωστή στην ιστορία ως Ορλωφικά.

Παρ όλη την ατυχή έκβαση των Ορλωφικών, ο ατρόμητος αγωνιστής εκείνης της περιόδου Μητρομάρας συνέχισε μόνος του τον αγώνα της ανεξαρτησίας και το Φεβρουάριο του 1771 ύψωσε στη Σαλαμίνα τη Ρωσική σημαία της επανάστασης. Στην πρώιμη και ατελέσφορη αυτή προσπάθεια αποτίναξης του Οθωμανικού ζυγού, το μοναδικό επίτευγμα ήταν η καταστροφή του τουρκικού στόλου στο Τσεσμέ (1770) από το Ρωσικό ναυτικό, γεγονός που ανάγκασε τους Οθωμανούς να υπογράψουν το 1774 τη συνθήκη του Κιουτσούκ – Καιναρτζή.

Στη Σαλαμίνα έχει εντοπιστεί πλήθος αρχαιολογικών ευρημάτων που αποτελούν δείγμα της ένδοξης ιστορίας του νησιού. Το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Σαλαμίνας περιλαμβάνει εκθέματα από τους οικισμούς και τα νεκροταφεία της προιστορικής περιόδου, όπως και κεραμικά ευρήματα από την Γεωμετρική έως και την Πρωτοβυζαντινή περίοδο. Επίσης στο μουσείο εκτίθενται το Μετρολογικό Ανάγλυφο της Σαλαμίνας, μαρμάρινα επιτύμβια ανάγλυφα του 4ου κυρίως αιώνα, πλούσιο εποπτικό υλικό και τα εκθέματα που σχετίζονται με την ιστορία της πόλης, όπως ψηφισματικά ανάγλυφα και σχεδιαστικές αναπαραστάσεις της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας.

Ενα ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα στο νησί, η πλάκα με το Ανάγλυφο, εως το 1985 βρισκόταν εντοιχισμένη στο ξωκλήσι του Αγίου Δημητρίου στη θέση Περιβόλια της Σαλαμίνας και είναι φτιαγμένη από σκληρό πωρόλιθο. Τα ανθρώπινα μέλη που απεικονίζονται παριστάνουν μετρικές μονάδες που διαφωτίζουν ως προς την εφαρμογή των κανόνων της μετρολογικής κλίμακας στην αρχαία πολεοδομία και αρχιτεκτονική. Στο σωζόμενο τμήμα του Ανάγλυφου της Σαλαμίνας απεικονίζονται για πρώτη φορά τα περισσότερα από τα γνωστά μέτρα μήκους της αρχαιότητας: οργιά, πήχης, σπιθαμή, κανόνας και πόδι.

Στην μεγάλη ανασκαφή στο σπήλαιο του Ευριπίδη από τον επίκουρο καθηγητή Προιστορικής αρχαιολογίας Γιάννη Λώλο την χρονική περίοδο 1994 – 1997 βρέθηκαν αντικείμενα που αποδεικνύουν την χρήση του σπηλαίου κατά τη διάρκεια των εξής 5 περιόδων: Νεώτερη Νεολιθική, Υστερη Μυκηναική, Κλασική, Ρωμαική εποχή και Φραγκοκρατία. Μεταξύ των ευρημάτων αναφέρονται κοσμήματα, νομίσματα, αντικείμενα θρησκευτικής λατρείας, μια σιδερένια αιχμή και ένα τμήμα σκάφους με το όνομα του Ευριπίδη στην εξωτερική του πλευρά. Τα ευρήματα των ανασκαφών καθώς και φιλολογικές πληροφορίες σε κείμενα του Φιλοχόρου, του Σατύρου, του Ανώνυμου Συντάκτη του Βίου του Ευριπίδη και του Aulus Gellius έχουν οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι το σπήλαιο της Σαλαμίνας ήταν το ησυχαστήριο του Ευριπίδη. Μάλιστα θεωρείται πιθανό ότι ο μεγάλος τραγικός επεξεργάστηκε την τραγωδία του Ιππόλυτος στο σπήλαιο της Σαλαμίνας.

Ενας Ελληνικός άβακας γνωστός και ως Πλάκα της Σαλαμίνας βρέθηκε στη Σαλαμίνα το 1846 Ο Αβακας είναι η πρώτη σοβαρή προσπάθεια του ανθρώπου για να δημιουργήσει ένα εργαλείο υπολογισμού. Θεωρείται ο πρόγονος του υπολογιστή και βοηθούσε τον χρήστη του να θυμάται τους υπολογισμούς του. Ηταν δηλαδή ένα είδος επέκτασης της ανθρώπινης μνήμης. Χρονολογείται γύρω στο 3000 πΧ και υπολογίζεται ότι είναι ο αρχαιότερος που βρέθηκε μέχρι σήμερα. Αρχικά θεωρήθηκε ότι ήταν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι. Είναι κατασκευασμένος πάνω σε μια πλάκα, με διαστάσεις 149 εκ μήκος 75 εκ πλάτος και 4.5 εκ πάχος. Η πλάκα περιέχει λευκή άμμο και διαιρείται σε δύο τμήματα από ένα μεγάλο διαχωριστικό που υπάρχει στη μέση. Το επάνω τμήμα απαρτίζεται από 5 παράλληλες γραμμές, εξίσου χωρισμένες από μια κάθετη γραμμή, και ένα ημικύκλιο στο σημείο τομής της κατώτερης παράλληλης γραμμής με την κάθετη. Στο δεύτερο τμήμα υπάρχει άλλη μια ομάδα από 11 παράλληλες γραμμές, που επίσης τέμνονται σε δύο τμήματα από μια γραμμή αλλά το ημικύκλιο βρίσκεται αυτή τη φορά στην κορυφή της τομής. Η τρίτη, η έκτη και ένατη από αυτές τις γραμμές σημειώνονται με ένα σταυρό στο σημείο τομής με την κάθετη γραμμή.

Η Σαλαμίνα σήμερα έχει την μεγαλύτερη πυκνότητα πληθυσμού απο όλα τα νησιά της Ελλάδας. Αυτο οφείλεται στην μικρή απόσταση που έχει απο την Αθήνα και τον Πειραιά. Στο κεντρικό λιμάνι. πορθμείο των Παλουκίων Σαλαμίνας λειτουργεί εικοσιτετράωρη ακτοπλοική σύνδεση με το Πέραμα και απευθείας σύνδεση με το λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για την επιβατική κίνηση στα λιμάνια της Ευρώπης, τo 2008 και το 2009 τα Παλούκια της Σαλαμίνας βρίσκονται στη δεύτερη θέση της λίστας και το Πέραμα στην τρίτη θέση, καθώς την ακτοπλοική γραμμή χρησιμοποίησαν 13 εκατομμύρια επιβάτες, τόσο το 2008 όσο και το 2009 Ακτοπλοικώς συνδέεται επίσης και με την Νέα Πέραμο από το λιμάνι που βρίσκεται κοντά στο μοναστήρι Παναγίας Φανερωμένης. Το κέντρο του νησιού διαθέτει για τον επισκέπτη όλα όσα χρειάζεται μια σύγχρονη πόλη. Την θερινή περίοδο δέχεται χιλιάδες επισκέπτες κυρίως από τον Πειραιά και τις γύρω περιοχές για μονοήμερες εκδρομές ως και πολυήμερες διακοπές. Για μπάνιο προσφέρονται οι περιοχές Ψιλή Αμμος, Περιστέρια, Αιάντειο, Κανάκια, Σελήνια, Σατερλί, Ρέστη, Ηλιακτή, Βασιλικά, Αγιος Γιώργης.

Τα αξιοθέατα του νησιού περιλαμβάνουν κυρίως θρησκευτικά μνημεία, όπως το μοναστήρι Παναγίας Φανερωμένης, μερικά ανοιχτά θέατρα όπως το Ευριπίδειο θέατρο, αλλά και τα ερείπια ενός Φράγκικου μάλλον πύργου στα Αμπελάκια.

Μεσαιωνικός Πύργος, μάλλον Φράγκικος, 13ος αιώνας, Αμπελάκια, στο κέντρο του χωριού, πλησίον της εκκλησίας των Εισοδίων Της Θεοτόκου.
Μοναστήρι, Παναγίας Φανερωμένης, 17ος αιώνας, Φανερωμένη, αγιογραφημένη από τον Γεώργιο Μάρκου, από το Αργος και περιλαμβάνει 3500 μορφές
Τάφος, οπλαρχηγού Γιάννη Γκούρα στη Φανερωμένη.
Εκκλησία Αγίου Γεωργίου, 1450
Ευριπίδειο Θέατρο, 1993 στα προάστια της πόλης της Σαλαμίνας, στο λόφο Πατρίς.
Εκκλησία, Παναγίας Ελευθερώτριας 1998 στο λόφο Πατρίς.
Εκκλησία, Αγίου Δημητρίου 1806 στην πόλη της Σαλαμίνας, αγιογραφίες Λεμπέση, άμβωνα και δεσποτικό Χαλεπά, τάφος Καραισκάκη
Σπήλαιο Ευριπίδη, 450 πΧ στα Περιστέρια.
Οικία Αγγελου Σικελιανού, 1878 στην Φανερωμένη. Εζησε εκεί (σταδιακά) από τον Αύγουστο του 1933 έως το Μάρτιο του 1950
Πέτρινος Φάρος, 1901 στο ακροτήρι Κόγχη, πλησίον του οικισμού Περιστέρια
Η προτομή του Γεωργίου Καραισκάκη 1927 στο κέντρο της πόλης, στην περιοχή Βουρκάρι
Οι Ανεμόμυλοι, 18 αιώνας, στα προάστια της πόλης, στον λόφο Αγίου Νικολάου απέναντι από τον λόφο Πατρίς
Ξωκκλήσι του Προφήτη Ηλία 20ος αιώνας στην πόλη της Σαλαμίνας, στον πέτρινο λόφο του Προφήτη Ηλία, απέναντι από τον λόφο Πατρίς
Παρεκκλήσι Αγίου Γρηγορίου 12ος αιώνας, Ψιλή Αμμος
Το μικρό πέτρινο θεατράκι 1990 στα Σελήνια
Το νέο Δημαρχιακό Μέγαρο Σαλαμίνας 2000 στην πόλη της Σαλαμίνας
Το Μοναστήρι Αγίου Νικολάου των Λεμονίων 17ος αιώνας, στην νότια Σαλαμίνα, κοντά στα Κανάκια
Το παρεκκλήσι του Αγίου Ιωάννη του Καλυβίτη 10ος αιώνας, στη νότια Σαλαμίνα, εντός πευκόφυτου δάσους, κοντά στην περιοχή των Κανακίων
Tο Μουσείο Λαογραφίας και Τέχνης της Σαλαμίνας 2000 στεγάζεται στο Δημαρχείο Σαλαμίνας
Το Αρχοντικό της Οικογένειας Γαλέου 19ος αιώνας στην πόλη της Σαλαμίνας
Εκκλησία Αγίου Μηνά (Μητρόπολη Σαλαμίνας) 1869 στην πόλη της Σαλαμίνας, αγιογραφίες Σούτσου, άμβωνα και  δεσποτικό Χαλεπά
Δημαρχείο Αμπελακίων 1999 στα Αμπελάκια
Αρχαια πόλη Σαλαμίνας 5ος – 2ος πΧ αιώνας, στα Αμπελάκια με αρχαίες λιμενικές εγκαταστάσεις, οικίες, τμήμα τείχους
Αρχαιολογικό μουσείο 1826 στην πόλη της Σαλαμίνας. Βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και στέγαζε το 1ο δημοτικό σχολείο Σαλαμίνας μέχρι το 1981

Στο ποδόσφαιρο η Σαλαμίνα εκπροσωπείται από τέσσερις ποδοσφαιρικούς συλλόγους, τον Αίαντα, τον Αμπελακιακό, την ΑΕ Σαλαμίνας και τους Σαλαμινομάχους. O Αίας Σαλαμίνας ιδρύθηκε στις 17 Φεβρουαρίου 1931 και αγωνίζεται στο τοπικό Πρωτάθλημα. Εχει ως έδρα το Δημοτικό Στάδιο Σαλαμίνας και σύμβολο της είναι ο ήρωας της μυθολογίας Αίας ο Τελαμώνιος, από τον οποίο πήρε και το όνομά της. Η καλύτερη φάση της ομάδας εντοπίζεται από το τέλος της δεκαετίας του 50 εως και τις αρχές του 70 καθώς αγωνιζόταν στην Β Εθνική κατηγορία ποδοσφαίρου.

Ο Ναυτικός Αθλητικός Ομιλος Σαλαμίνας έχει διακρίσεις στην Κωπηλασία. Ο Γυμναστικός Ναυτικός Ομιλος Σαλαμίνα και ο Ναυτικός Ομιλος Γιάλας Σαλαμίνας ο Αγιος Νικόλαος, δραστηριοποιούνται με επιτυχία και διακρίσεις στο Κανόε Καγιάκ. Η Ολυμπία Βιέννη με την Γεωργία Παπαδημητρίου το 1990 κατέκτησαν το ασημένιο μετάλλιο στο διπλό νεανίδων του 56ου Πανελληνίου Πρωταθλήματος στον Λαγκαδά. Ο Λευτέρης με τον Γιώργο Κόνσολα κατέκτησαν την 4η θέση στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα U23 του 2009 στην Τσεχία. Το 2011 Ο Λευτέρης Κόνσολας με τον Παναγιώτη Μαγδανή κατέκτησαν το ασημένιο μετάλλιο στο Πανευρωπαικό Πρωτάθλημα στην Φιλιπούπολη της Βουλγαρίας.

Ο Ναυτικός Ομιλος Βουρκαρίου Σαλαμίνας δραστηριοποίηται στην Ιστιοπλοία και διοργανάνει κάθε χρόνο τον αγώνα Ιστιοπλοίας ανοιχτής θαλάσσης, Κύπελλο Ναυμαχίας Σαλαμίνος, προς τιμή των Σαλαμινομάχων. Το 2013 διοργάνωσε στη Σαλαμίνα το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ιστιοπλοίας Laser RDL ανδρών και εφήβων με μεγάλη επιτυχία.

Η Σαλαμίνα διαθέτει επίσης ομάδες Μπάσκετ, Βόλει, Χάντμπολ και Πινγκ πονγκ από τον Αθλητικό Ομιλο Σαλαμίνας Τελαμών και ομάδα Τέννις από τον Ομιλο Αντισφαίρισης Σαλαμίνας.

Προσωπικότητες

Αίας, Βασιλιάς
Τελαμώνας, Βασιλιάς, πατέρας του Αίαντα και του Τεύκρου
Τεύκρος, αδελφός του Αίαντα, ιδρυτής της Σαλαμίνας της Κύπρου
Κυχρέας, Βασιλιάς
Ευριπίδης (480 πΧ – 406 πΧ) Τραγικός Ποιητής
Πολυχρόνης Λεμπέσης (1848 – 1913) Ζωγράφος Σχολής του Μονάχου
Θεόδωρος Πάγκαλος (1878 – 1952) Στρατηγός, Βουλευτής, Υπουργός, Πρόεδρος της Κυβέρνησης, Δικτάτορας
Αγγελος Σικελιανός (1884 – 1951) Ποιητής, έζησε στη Σαλαμίνα, 1933 – 1950 με την σύζυγό του Αννα, απέναντι από το μοναστήρι Παναγίας Φανερωμένης

Hotel Molos

The ultimate place to relax, enjoy the sea view, the warm summer breeze, go for long walks by the sea side. You can enjoy bicycle rides, while the crystal blue sea and rocky beach is a stone throw across the road. A sandy beach is about 150 meters away.

The location of the hotel is unique, as it is very close to the port of the island, yet in the country side. The climate is ideal with lots of sun and warm clear waters for swimming. The living room, on the ground floor, is spacious with a fireplace and sitting area, a separate dining area, an open plan kitchen and a work corner with a desk. There are plenty of taxis, a telephone call away.

There is a small local supermarket, again within walking distance. The temple, a few kilometers away, is one of the most famous temples of Ancient Greece, surrounded by dense woods of pine trees. There is also a wonderful museum with antiquities in the port and the most ancient olive tree forest in Europe.

Free parking, Free WiFi, Kitchen, Iron Washer, Fire Extinguisher, Smoke Detector.

Phone: 00308888888 / 00309999999 WebSite: Hotel

Hotel Roula

The ultimate place to relax, enjoy the sea view, the warm summer breeze, go for long walks by the sea side. You can enjoy bicycle rides, while the crystal blue sea and rocky beach is a stone throw across the road. A sandy beach is about 150 meters away.

The location of the hotel is unique, as it is very close to the port of the island, yet in the country side. The climate is ideal with lots of sun and warm clear waters for swimming. The living room, on the ground floor, is spacious with a fireplace and sitting area, a separate dining area, an open plan kitchen and a work corner with a desk. There are plenty of taxis, a telephone call away.

There is a small local supermarket, again within walking distance. The temple, a few kilometers away, is one of the most famous temples of Ancient Greece, surrounded by dense woods of pine trees. There is also a wonderful museum with antiquities in the port and the most ancient olive tree forest in Europe.

Free parking, Free WiFi, Kitchen, Iron Washer, Fire Extinguisher, Smoke Detector.

Phone: 00308888888 / 00309999999 WebSite: Hotel